Saturday, May 22, 2010

HUKUM BERSANGGUL TINGGI .. APA KATA USTAZ????


APA KATA USTAZ...(saya copy dan paste saja ni)
assalamualaikum Warahmatullah...Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Dua golongan di kalangan ahli neraka yang tidakkan aku pandang iaitu kaum yang bersama mereka cemeti seperti ekor lembu yang dengannya digunakan memukul orang lain dan wanita-wanita yang berpakaian bagaikan bertelanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk membuat maksiat. Sanggul dikepala mereka ditusuk tinggi-tinggi seperti bonggol unta yang sangat lemah. Mereka ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya sedangkan sesungguhnya bau syurga itu sudah boleh dicium dari jarak demikian dan demikan.
(Riwayat Muslim).

Saya kira inilah hadis (di atas) yang dimaksudkan itu. Sepertimana yang telah dijelaskan oleh beberapa ahli iLuvislam dalam thread ini, maksud hadis seperti bonggol unta itu ditujukan kepada perempuan-perempuan yang tidak menutup aurat secara sempurna. Mereka memakai pakaian yang nipis-nipis mahupun ketat-ketat sehingga boleh menampakkan bentuk tubuh dan warna kulit. Pemakaian seperti ini adalah dilarang sama sekali oleh Islam terhadap para wanita kerana seolah-olah mereka semacam bertelanjang juga. Mereka yang tidak menutup aurat ini selalunya bersanggul tinggi untuk manarik perhatian lelaki dengan keadaan sanggul mereka itu.



      Hadis itu juga membawa maksud golongan model, ratu cantik, peragaan yang ketika itu tiada pada zaman nabi.. (sila baca keseluruhan hadis) zaman nabi masih belum ada wanita/model berjalan lenggok2. Bonngol unta yang dimaksudkan adalah mahkota yang dipakai apabila menang.



sanggul rambut yang selalu para wanita memakainya bukanlah membawa maksud seperti hadis di atas mutalaknya dan juga tidak menafikan maksudnya. 




Boleh sahaja untuk memakai sanggul asalkan tidak mendedahkan aurat di hadapan lelaki yang bukan mahramnya serta keadaan sanggul tersebut tidak terlalu TINGGI sehingga boleh menimbulan minat lelaki.



Soalan
Apa pandangan Ustaz tentang pemakaian trend bersanggul tinggi  samada dengan menggunakan rambut palsu atau rambut sendiri ketika bertudung ini?


Apa kata ustaz?
Untuk rambut yang panjang dan original, wajib untuk menutupnya. Berambut palsu bagi wanita ketika tidak menutup aurat adalah haram. Tapi dalam isu bertudung, kita kembali kepada alquran dan sunnah al-ahzab tentang aurat wanita..


TIDAK BERLEBIHAN DAN KETERLALUAN, MENUNJUK-NUNJUK DAN TIDAK DISERTAI DENGAN BAUAN YANG HARUM YANG BOLEH MEMIKAT LELAKI..

 Oleh itu wahai wanita.... BERSEDERHANALAH......
~sekian terima kasih~
 Mak saya kata (sarah hj dawi) 
......... sue jangan ler ko berbuah kelapa atas kepala tuh.. risau mak nengok.. Tersangkut tebuan nanti..
(muahahaha.. mak ni tak sporting ar.. but i love u mak!!!)
** Pesanan saya (sue suhada) kepada sahabat.
Sekiranya ada silap.. mohon dimaklumkan melalui inbox facebook sue suhada sabri atau email pengarahywj@yahoo.com
Untuk dimasa hadapan, sebelum kita menulis tentang keagamaan yang melibatkan hukum-hakam fikirlah dan rujuklah kepada mereka yang lebih arif terlebih dahulu. Di kesempatan ini sue suhada sabri juga ingin berpesan.. janganlah menggunakan gambar-gambar celebriti yang mampu menjatuhkan imej mereka.. 
Lebih baik sekiranya kita menggunakan gambar kita sendiri (heheehee....)..




BONGGOL UNTA INI SUDAH BERLELUASA NAMPAKNYA.. HARAP PERKARA INI DAPAT DIPANJANG-PANJANGKAN KEPADA RAKAN-RAKAN ANDA SEMUA




Love u all.... sue suhada sabri...



(be a follower and LEAVE YOUR COMMENT IN THIS BLOG.. THE SELECTED COMMENT WILL RECEIVE RM50.OO .. )

19 comments:

  1. hehhehe.. tu ar.. kalau type kat google dah bersepah2.. orang sampai pandang sinis pada bertuudung bonggol tu.. adehai.. apa la dorang ni sesuka je menjatuhkan hukum

    ReplyDelete
  2. ..apapun terpulang kepada niat kita....if kita niat baik insyaAllah baik lah hasilnya...n yang penting bersederhanalah dlm setiap perbuatan n penampilan.....berlebihan xsemestinya cantik pada pandangan mata....thanx nurul di atas info yg bagus n dpt merungkai masalah isu ini....terima kasih juga kepada ustaz yg memberi penjelasan.... =)

    ReplyDelete
  3. salam ingatan su..thanks for the information...kalau tak akak ingat sanggul yang akak selalu buat..

    keep writing dear

    ReplyDelete
  4. sepertimana yg kita semua sudah pasti, kepelbagaian dalam pemakaian tudung dan menjadi satu trend yang sangat2 luas. pemakaian yang pelbagai ini juga jika dilihat juga adakalanya yang tidak bersesuaian lah kan dengan syarak dan prinsip pemakaian muslimah. zaman sekarang ramai bertudung tapi tidak sempurna seperti yang sepatutnya, namun sekurg2nya masih ramai yang ingin bertudung dari langsung mempamirkan aurat mereka. adat manusia sukakan kecantikkan apatah lagi golongan wanita. berketerampilan cantik dan bergaya lagi uptodate seolah2 dh jadi satu kemestian, tidak terkecuali juga dgn diri saya sendiri. tpi, tidak bermaksud yang tidak sempurna itu tidak baik, terpulang pda diri masing2 utk memilih cara mereka. yang dapat saya lihat juga sekarang ni semakin ramai gadis2 diluar sana yang sebelum ini tidak bertudung mula berjinak2 utk menutup aurat mereka dengan pemakaian trend baru ini, trend2 ini lebih menonjolkan keyakinan mereka utk menjaga aurat. kita sbgai insan biasa tidak ada kuasa utk menghukum siapa2.kalau ada rsa tak puas hati, tak berkenan sumenya boleh di atasi dengan cara baik. tak perlulah menyebarkan perkara yang belum sah hukumnya dan kemudiannya mengaibkan oranglain. seharusnya kita mengkaji dan kaji lagi. dunia sekarang semakin mementingkan syarak dalam apa hal sekalipun. paling ketara dalam bab makanan,semuanya mementingkan halal.. jangan mudah slh ertikan hadis, kerana org yg mengsalah ertikan hadis tu sudah pasti dosanya sangat besar.. mudah2an hal ini tidak menjadi perhatian org bkn islam krna bimbang fitnah yg akan di katakan kelak, sma2 lah kita mendoakan yg terbaik, dan mudah2an kita semua menjadi muslimah yang sentiasa dilindungi Allah SWT..amin

    ReplyDelete
  5. mksudnyer di sini bertdung mcm tu mmg tak boleh or tak digalakkan???
    tak berapa pahamlah...
    adakah bonggol yg dimksudkan adalah sanggul2 yg dipamerkan artis bertdung skang???

    ReplyDelete
  6. thanks for this info kak noorul.
    btol kalau taip kat google, besepah2 info, dan bila dah ada lambakan pandangan dan pendapat masing2, boleh bercanggah jadinya. ;)

    ReplyDelete
  7. salam,
    saya sgt setuju dgn saudari sue...sepatutnya kita yg x arif tentang hukum hakam ni,takde la terus2an ambik sesuatu hadis tu tanpa tanya org yg lebih arif dan selidik dulu...mereka lebih suka menghebahkannya tanpa mengkaji betul ke tak hadis tu..sblm ni saya pun dah pernah cari pasal hukum bersanggul tinggi ni n alhamdulillah,dpt byk info dr byk pihak n terutamanya dr forum iluvislam...
    sebenarnya,kalau kita kurang yakin tentang sesuatu hukum tu,kita tak boleh ambik je tanpa usul periksa dan terus menghebahkannya...sbb boleh menimbulkan byk keraguan..
    terima kasih atas artikel yg sgt berguna ni...
    mohon share di FB...thanks :)

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. ooooo...bgus la k.sue..sekurang-kurang nya kita tahu hukum dan pandangan ustaz. Islam itu indah sebenarnya.

    ReplyDelete
  10. betul tu.. dni sangat gerun bila entry2 mengenai rambut tinggi tu jadi isu besar blogger sekarang.. sebab apa... kita sebagai perempuan normal bila ambut panjang. so, bukannya nak buat sanggul tu tinggi. cuma terbonjolla sikit tudung tu. takkan la pulak nak belit kat leher/ masukkan rambut dalam baju.. geli wal gatal2 la nanti.. takkan la Islam sampai susahkan umat dia cemtu.. takpe la kalo rambut pajjang terbonjol sikit.. asalkan bukan bonjol tinggi cam unta tu pastu p letak pulak rambut sanggul palsu. tu baru boleh kira hukum.. ni yang sedia panjang takkan nak potong rambut pendek cam laki sebab tak bagi terbonjol walau sedikit pun kan.. haih.. Alhamdulillah, lega bila tahu perkara ni.. thnaks! kalo tak, konfem dni potong rambut pendek :'(


    Si Comel Makan Dodol | Cute!

    ReplyDelete
  11. Jadi keywords disini.. adalah NIAT KITA DAN APA YANG KITA PAKAI JANGANLAH NAMPAK SECARA BERLEBIH-LEBIHAN SEHINGGA BOLEH MENIMBULKAN RIAK DAN BOLEH MENGAKIBATKAN PERKARA YANG BERTENTANGAN DENGAN AGAMA.

    niat tidak menghalalkan cara
    mana ada wanita yang berpakaian cantik2 tp niatnya hanya utk diri sendiri @ suami..
    ada tu kt umah kemain selekeh, kt luar umak aii..

    saya pon pompuan juga,
    saya tahu apa yg setiap pompuan pikir..
    paham paham sendiri je laaa yeee

    ReplyDelete
  12. dalam membincangkan hal2 agama jangan la terlalu emosi... saya selalu bertanya kepada diri saya, adakah saya ni layak untuk menjatuhkan hukum terhadap sesuatu perkara. Adakah sudah tinggi ilmu agama saya?.

    Ustaz beberapa berkata... ISU SANGGUL ARAB TIDAK ADA KENE MENGENA DENGAN HADIS INI.

    Adakah ia masih belum cukup jelas?. Saya bukan nak menghalalkan yang haram atau seangkatan dengannya..

    Kita ingat satu je... KITA SEBAGAI MANUSIA KENALAH BERSANGKA BAIK SESAMA KITA.. BERSANGKA BURUK ADALAH BERDOSa....

    ReplyDelete
  13. salam....owh barulah saya faham...isu ni pon dah lama kecoh...tp just endah tak endah jer...tp makin lame makin ramai plak yg sebarkan bende ni...(smpaikan aib org len..)BTW thanks..info ni sgt berguna..

    ReplyDelete
  14. bersederhana lebih baik..

    anyone can explain for me.. sebenarnya 'bonggol unta' tu bukan menjelaskan sanggul ea? means, hukumnya tak la jatuh dalam haram ea? kurang jelas lagi la.. saya budak baru belajar, harap boleh bagi tunjuk ajar ea..

    bagi yg berambut panjang, mmg akan berbonggol sedikit, tapi tak la keterlaluan seperti memakai sanggul palsu. wasatiah kan bagus. lebih manis dipandang.. :)

    ReplyDelete
  15. alhamdulilah dpt gak sdikit ilmu..slama ni saya xkisah gak pasal sanggul ni sbb rambut pnjg kalo pakai tudung kena sanggul la kalo x nanti nmpk aurat lak..nawaitu kena btol..apa2 pun yg penting menutup AURAT..allahualam..

    ReplyDelete
  16. emm..saya juga berambut panjang, tapi apabila mengikat untuk pakai tudung tidaklah sebesar mana pun sampai boleh dlihat dengan jelas , tetapi kebanyakkan wanita sekarang terlampau mengikat tinggi rambut mereka sehingga jelas dan nyata dilihat meskipun bertudung , adakah ia berkaitan dengan trend tudung yang dipakai dgn sanggul yg tinggi.apakah tujuan ia dipakai sedemikian?adakah untuk kecantikkan atau sebaliknya.jikalau ambil jalan yang selamat dengan tidak membuat perkara yang mungkin boleh berkait dengan hadis di atas pula apa salahnya?saya rasa itu jalan yang terbaik bagi kita , tambahan pula jika kita kurang arif berkaitan agama.

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum..jd maknanya kita boleh bsanggul cume jgn terlalu tggi n menarik perhatian org??begitu kn??syukran:)

    ReplyDelete